صنایع دستی

مردمان جنوب ایران از ذوق هنری بسیار زیادی در استفاده از عناصر طبیعی برای ساخت محصولات بومی و صنایع دستی دارند که از جمله آنها می توان به انواع محصولات حصیری و دست بافت، تزئینات ساخته شده با عناصر دریایی مانند صدف ها، گرگور بافی، سفالگری، عبا بافی، نمد مالی، گبه بافی، گلیم بافی، لنج سازی، صنایع چوبی و حنا کاری اشاره نمود.

.:: برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی تصویر کلیک کنید ::.

زنبیل بافی
زنبیل بافی

زنبیل بافی

از برگ نخل که کنگانی ها به آن پیش می گویند، زنبیل می بافتند. از این وسیله برای نگهداری وسایل استفاده می شد ، زنبیل بسیار سبک و جابجایی آن آسان بود، زنان گاهی آن را بر روی سر خود گذاشته و حرکت می کردند. اگر زنبیل کثیف می شد قابل شستشو بود. این وسیله در حال حاضر از زندگی مردم حذف شده است.

به نوعی زنبیل گلیله گفته می شد که برای جابجایی خاک از آن استفاده می شد، این وسیله گاهی با بندهای پلاستیکی ساخته می شد که البته وارداتی بود.

بادبزن بافی
بادبزن بافی

بادبزن بافی

بادبزن به شکل مستطیل و یا مربع در اندازه‌های مختلف ساخته می ‎شود و دارای دسته‌ای است که آن را در دست می‌گیرند و باد می‌زنند.

ساختن بادبزن به دقت و ظرافت طبع نیازمند است، از این رو معدودند کسانی که در فن بادبزن‌ سازی مهارت دارند.

در گذشته که بازار بادبزن رونق داشت بعضی‌ها وقتی برای انجام کار یا دید و بازدید از منزل خارج می‌شدند، یک عدد بادبزن با خود همراه می‌بردند تا در طول راه گرما را از خود دور سازند.

سفره بافی
سفره بافی

سفره بافی

در گذشته و حال کنگانی ها غذا را دور هم بر سر سفره صرف می نمایند. سالها قبل که از سفره های پلاستیکی کمتر استفاده می شد، مردم با پهن کردن سفره ای که از پیش نخل بافته شده بود، دور هم غذا می خوردند. این نوع سفره بسیار زیبا و تقریبا شبیه حصیر بود.

نمد مالی
نمد مالی

نمد مالی

گبه بافی
گبه بافی

گبه بافی

گبه از برجسته ترین محصولات صنایع دستی استان بوشهر است که در دو نوع رنگی و خودرنگ بافته می شود. در بافت گبه رنگی، از نخ های دست ریس آماده شده از پشم گوسفند که به شیوه رنگرزی گیاهی، رنگ آمیزی شده، استفاده می کنند. گبه بافی به صورت ذهنی باف و بدون نقشه قبلی صورت می گيرد و نقش های به كار رفته در بافت گبه از قدمت زيادی برخوردار است كه الهام گرفته از طبيعت و حيات وحش و پرندگان و … است. نقش ها ممكن است به صورت طرح بندی باشد، يعنی يک قطعه از طرح در سرتاسر فرش چه در طول چه در عرض تكرار شده باشد. طرح هندسی هم در بافته هايشان ديده می شود. گبــه های امروزی با استفاده از طـرح ها و نقش هایی كه به بافندگان داده می شود؛ آماده می شوند و طرح ها اصالت ديرين را ندارند. در گذشته همه گبه ها به رنگ خود پشم بافته می شد و رنگ ديگری نداشت.
گبه های بافت بوشهر معمولا” ابعادی به درازای۲۰۰ سانتی متر و پهنای ۱۰۰ سانتی متر دارند و برای بافت هر تخته آن دو بافنده ماهر به مدت يک ماه كار می كنند (حد اقل ۶ ساعت كار در روز). در بافت گبه معمولا از پشم رنگ شده گوسفند و مخلوط با موی بز استفاده می شود. به طور کلی گبه مورد توجه زیاد گردشگران استان بوشهر قرار می گیرد.

عبا بافی
عبا بافی

عبا بافی

عبا نوعی پارچه پشمی نرم و با دوام از پشم شتر است. برای بافتن عبا، پس از مرحله پشم چینی، موها را از پشم جدا نموده و نخ بسیار ظریفی برای پارچه می ریسند. بافت پارچه های عبا در کارگاه های خانگی و توسط مردان انجام می شود.

تلید این عباها، بر روی دستگاه هایی صورت می گیرد که از چوب ساخته شده اند. فرد بافنده، از دست و پای خود برای راه اندازی این وسیله کمک می گیرد.

تنوع رنگی پارچه عبا، متناسب با رنگ پشم ریسیده شده، شامل رنگ های قهوه ای، حنایی، مشکی و سفید است.

تور بافی
تور بافی

تور بافی

توربافی یکی از صنایع دستی قدیمی شهرستان کنگان است

گیوه بافی
گیوه بافی

گیوه بافی

صدف آرایی
صدف آرایی

صدف آرایی

همجواری با خلیج فارس، باعث رشد یکسری از صنایع دستی مربوط به دریا در این شهرستان شده است. تولید محصولاتی همچون جعبه های جواهر زیبا، اسباب بازی و عروسک، زیور آلات و … با استفاده از صدف های خلیج فارس در این شهرستان رواج دارد. از دیگر صنایع دستی که با دریا در ارتباط است، می توان موجودات دریایی و ماهی های خشک شده را نام برد.

چرم دوزی
چرم دوزی

چرم دوزی

حصیر بافی
حصیر بافی

حصیر بافی

برای ساخت حصیر (تک) ، ابتدا برگ درخت خرما را به اندازه دلخواه جدا می کنند و سپس آن را داخل آب قرار می دهند، این برگ های خرما را آنقدر داخل آب می گذارند تا رنگ برگ که سبز است مایل به زرد شود، همچنین ممکن است جهت تسریع در کار برگ ها را در آب جوش قرار دهند تا زرد شود و بعد از این مرحله شروع به بافت حصیر (تک) می کنند.

اما چرا به آن تک می گویند؟ دلیل آن استفاده از گیاه کرتک بوده است.

از کرتک برای مغز ردیف های بافته شده در حصیر استفاده می کنند. در واقع برگ درخت خرما به دور یک یا دسته ای از کرتک هایی که کنار هم قرار گرفته اند پیچیده می شود.

گرگور بافی
گرگور بافی

گرگور بافی

به قفس های ماهیگیری و ابزارهای صید تله ای برای صید ماهی گرگور می گویند. هر گرگور از سه جزء بدنه، کف و دریچه ورودی تشکیل شده و در حال حاضر از سیم فلزی گالوانیزه و به شکل نیم کره تولید می شود. بافت گرگور توسط مردان صورت می‌پذیرد و در سواحل طولانی شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتفاع گرگور به تناسب نوع شناور و محل صید، ۱ تا ۳ متر می‌باشد.

گرگور را بوسیله بند به ته دریا می فرستند و به سر بند یک قطعه چوب پنبه (بوج) می بندند تا محل قرار گرفتن گرگور را گم نکنند. ماهی ها از یک دریچه وارد شده و راه برگشت را پیدا نمی کنند و درون قفس گیر می کنند و فقط ماهی های درشت در درون گرگور می مانند. استفاده از گرگور در صید سبب می‌شود ماهی به صورت زنده و بدون آسیب صید گردد. از انواع گرگور می توان به گرگور باطنه ای، گرگور طعمه ای، گرگور عمانی و گرگور دو کیسه ای نام برد.

سفال گری
سفال گری

سفال گری

سفالگری هنری دیرینه در ایران است و در بسیاری از نقاط کشور رواج دارد. در شهرستان از دیرباز کوزه های سفالی وسیله ای برای خنک نگه داشتن آب بودند و همین مساله رواج سفالگری در این شهرستان را در پی داشت. امروزه به جز کوزه آب، کوزه قلیان، سر قلیان، کاسه و بشقاب، کشک ساب و محصولات دیگر سفالی نیز تولید می شود.

small_c_popup.png

این سامانه جهت ارائه خدمات شهرداری به صورت الکترونیک و جلوگیری از مراجعات حضوری شهروندان در زمان شیوع بیماری کرونا راه اندازی شده است.

ورود به سامانه