شیرینی و غذاهای محلی

بندر کنگان همانند سایر شهرهای ایران، از انواع غذاهای سنتی و با طعم‌های متفاوت برخوردار است که برخی از آن‌ها در مناسبت‌های ویژه و تعداد بسیاری نیز به شکل عادی در طی سال تهیه می‌شود.

شیرینی ها

.:: برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی تصویر کلیک کنید ::.

لگیمات
لگیمات

لگیمات

یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین شیرینی‌های سنتی کنگان است که علاقمندان بسیار زیادی دارد و به وفور تهیه می‌شود. این شیرینی چون از شیره خرما درست می‌شود در واقع یک نوع شیرینی سالم است و بویژه برای بچه‌ها مفید و پرکالری، پر انرژی و خون‌ساز و همچنین بسیار خوشمزه و خوش خوراک است.
لگیمات با استفاده از آرد گندم، آب، شیره خرما یا آب شکر و یا عسل، نشاسته، مایه خمیر، تخم‌مرغ و روغن تهیه می‌شود.
برای تهیه لگیمات آب را ولرم کرده وبر روی پودر، ماست، خمیرمایع و کستر که از قبل آماده کرده ریخته و بهم می زنند پس از آماده شدن حدود ۴ ساعت آنرا در جای گرمی قرار داده تا خمیرش پف کند(ور بیاید) و شکر را حرارت داده تا رنگ طلایی بگیرد. سپس روی آن آب ریخته تا غلیظ شود، پس از آماده شدن خمیر، ماهیتابه (پر از روغن) روی اجاق می گذارند خمیرها بشکل گلوله درآورده و داخل ماهیتابه می اندازند شعله باید کم باشد و بعد از اینکه رنگ طلایی گرفت آنرا داخل شیره خرما قرار داده، پس از اینکه شیره خرما خوب در جسم لگیمات نفوذ کرد٬ شیرینی آماده شده است.

چنگال یا حلوا خرما
چنگال یا حلوا خرما

چنگال یا حلوا خرما

برای تهیه این نوع شیرینی که از خرما درست می شود ابتدا مقدار بسیار کمی نمک به آرد زده و آن را ۳ بار الک میکنیم تا کاملا هوا خورده و سبک شود. سپس آن را با روغن مخلوط کرده و داخل ظرف نچسب ریخته و روی حرارت قرار میدهیم و آن را مثل حلوای معمولی سرخ میکنیم تا رنگ آن قهوه ای روشن شود. توجه داشته باشید که آرد خیلی زود میسوزد و مدام باید هم زده شود. خرما را هسته گرفته و در صورت امکان پوستش را میگیریم و با چنگال کاملا له میکنیم و آن را به آرد سرخ شده اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم تا خرما با مواد مخلوط شود. سپس دارچین را اضافه کرده و شعله را بسیار کم میکنیم و مدام هم میزنیم. وقتی حلوا قوام آمد آن را از روی حرارت برداشته و پودر پسته، نارگیل و گردو را به آن اضافه کرده و در ظرف میچینیم.

رنگینک
رنگینک

رنگینک

یکی از خوشمزه‌ترین مواد غذایی که با رطب یا خرما تهیه می‌شود رنگینک است که دارای گونه‌های مختلفی است. رنگینک جزو شیرینی هایی است که در عین خوشمزگی، بسیار ساده تهیه می شود و به همین خاطر طرفداران زیادی دارد. برای تهیه رنگینک، پس از اینکه هسته خرما خارج شد، خرمای پر شده با گردو در یک ظرف چیده می‌شود و آردی که در روغن سرخ شده است، بر روی خرما ریخته می‌شود. رنگینک یکی از پایه‌های ثابت سفره ناهار مردم کنگان است که علاوه بر شیرینی و خوشمزگی، دارای کالری بسیار بالایی است و به عنوان یک غذای پرانرژی محسوب می‌شود.

حلوا برنجی
حلوا برنجی

حلوا برنجی

یک نوع شیرینی خوشمزه است که می توانید برای یک میان وعده سالم و جذاب تهیه کنید حلوا برنجی همان طور که مشخص است از آرد برنج تهیه می شود.

ابتدا شکر و آب را با هم مخلوط کنید و داخل یک قابلمه بریزید هم بزنید تا کمی شکر حل شود سپس روی حرارت قرار دهید تا شکر ذوب شود در انتها به آن هل و زعفران را اضافه کنید و هم بزنید و بعد از اینکه کمی قوام پیدا کرد از روی حرارت بردارید.

در ادامه آرد برنج را الک کنید و داخل تابه بدون افزودن روغن آن را کمی تفت دهید اصلا نباید آرد تغییر رنگ دهد همین که بوی خامی آن گرفته شود کافی می باشد سپس از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود سپس ۲ الی ۳ بار الک کنید تا سبک شود.

در ادامه آرد را داخل تابه بریزید و روغن را اضافه کنید و کمی با روغن آرد را سرخ کنید و هم بزنید تا آرد گلوله نشود وقتی یکدست شد شربت را کنار دست خود قرار دهید و کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

در ادامه حلوا را هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد باید طوری باشد که وسط قابلمه جمع شود و یا به اصطلاح گهواره شود وقتی به این مرحله رسید از روی حرارت بردارید و داخل یک دیس پیرکس بریزید و روی آن دارچین و پودر نارگیل بپاشید و به شکل لوزی برش بزنید و یا می توانید داخل قالب سیلیکونی بریزید و قالب بزنید و یا در دست به شکل دوک به آن شکل دهید و روی آن گل محمدی یا دارچین بریزید.

شناسه یا حلوا نشاسته
شناسه یا حلوا نشاسته

شناسه یا حلوا نشاسته

ابتدا و برای شروع تهیه این حلوای خوشمزه ، 1 پیمانه شکر را داخل یک قابلمه می ریزیم و قابلمه را روی شعله گاز قرار می دهیم و گاز را روشن کرده و منتظر می شویم تا شکر با حرارت ملایم ذوب شود و کارامل شود. شکر داخل قابلمه را با چرخاندن قابلمه هم می زنیم و از قاشق استفاده نمی کنیم (در این مرحله باید خیلی دقت می کنیم تا شکر نسوزد).

سپس وقتی شکر کاراملی شد 2 پیمانه آب، داخل قابلمه و روی شکر کاراملی شده می ریزیم. بهتر است در این مرحله از 2 پیمانه آب جوش استفاده شود. سپس آب را با شکر کارامل شده قاطی می کنیم و هم می زنیم تا یکدست شود.


بعد 1 پیمانه نشاسته را با یک لیوان آب سرد داخل یک ظرف می ریزیم و آنها را خوب با هم مخلوط می کنیم تا نشاسته در آب سرد کاملا باز شود و حل شود. سپس مخلوط نشاسته و آب را به مواد مرحله قبل (شکر و آب حل شده در مرحله قبل) داخل قابلمه اضافه می کنیم و آنها را با هم خوب مخلوط می کنیم و هم می زنیم.


در ادامه 150 گرم کره را به داخل قابلمه مواد مرحله قبل می ریزیم و سپس 1 پیمانه گلاب و کمی زعفران دمکرده و هل را نیز برای خوش عطر و طعم و خوش رنگ شدن حلوا به آن اضافه می کنیم و آن را هم می زنیم تا همه مواد با هم خوب قاطی شوند.


سپس حلوا ی نشاسته را داخل قابلمه مدام هم می زنیم تا حلوا کم کم سفت و منسجم شود و از کناره های قابلمه جدا شود و جمع شود و حالت آن طوری شود که به دست نچسبد سپس قابلمه را از روی گاز بر می داریم .

حلوا را وقتی هنوز داغ است داخل یک ظرف می ریزیم و روی آنرا با فشار قاشق و یا قالب دلخواه تزیین می کنیم و به شکل دلخواه برش می زنیم و یا حلوا را داخل قیف با ماسوره به شکل دلخواه می ریزیم و ان را به شکل دلخواه داخل ظرف می ریزیم. اکنون حلوا نشاسته ما آماده است و آن را همراه با چای بعنوان یک عصرانه و یا بعد از غذا بعنوان دسر خوشمزه و جدید تهیه می کنیم و آن را میل می کنیم.

عَصیدِه یا شله خرمایی
عَصیدِه یا شله خرمایی

عَصیدِه یا شله خرمایی

عَصیدِه یا آسیده یا شله خرمایی یا پلی شیره یا پل شیرین، که یکم شبیه سمنو و البته خوشمزه تر از آن است.
دستور پخت :
مقدار مورد نیاز خرما را در ظرفی ریخته و آب به آن می افزاییم. بعد آن را روی اجاق می گذاریم و منتظر می مانیم تا آب ولرم شود. وقتی که آب ولرم شد، خرماها را با آب هم می زنیم وله می کنیم. وقتی خرماها از هسته جدا شدند و در آب حل شدند، آن را از صافی عبور داده و تفاله هایش را نیز هم می زنیم و آن قدر این کار را ادامه می دهیم تا فقط هسته های خرما روی صافی بماند. (بعضیا بجای خرما از شیره ی خرما استفاده می کنن) آنگاه مایع غلیظ به دست آمده را روی اجاق گاز می گذاریم تا با شعله ی ملایم شروع به پختن کند. مقدار کمی آرد بو داده که از قبل آماده کرده ایم را به آن اضافه می کنیم و مرتب آن را هم می زنیم. در همان زمان نیز مقداری زردچوبه به آن اضافه کرده و به اندازه ی نوک قاشق چای خوری نمک در آن می ریزیم و دوباره هم می زنیم تا جایی که شله خرمای ما شروع به سفت شدن بکند. وقتی که روی آتش ملایم کم کم جوشید و اندکی سفت شد، زیر آن را خاموش می کنیم. هنگام استفاده آن را در بشقاب یا سینی ریخته و معمولاً قسمتی از آن را اندکی گود کرده و روغن حیوانی در آن می ریزند و با انگشتان از آن برداشته و در روغن زده و مصرف می کنند.

حلوا مدبس
حلوا مدبس

حلوا مدبس

به‌زودی ...

فرنی
فرنی

فرنی

به‌زودی ...

حلوا مسقطی
حلوا مسقطی

حلوا مسقطی

ابتدا ۴ پیمانه از آب + ۱ پیمانه گلاب + شکر + جوهر لیمو را با هم مخلوط و روی حرارت بگذارید در حدی که شکر حل شود.

۲ پیمانه باقی مانده از آب را با نشاسته گندم (نشاسته گُل) مخلوط کرده و کنار بگذارید تا نشاسته باز شده و در آب حل شود.

سپس از صافی رد کنید و به مخلوط آب و شکر و گلاب اضافه کرده و مواد را روی حرارت قرار دهید.

حالا زعفران سائیده (میتونید از زعفران آب کرده استفاده کنید ولی من ساییده استفاده کردم) را هم اضافه کنید.
سپس روغن را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید. مخلوط را روی حرارت ملایم مدام با قاشق ترجیحا چوبی هم بزنید.

زمان پخت حلوا مسقطی باید کاملا طولانی باشه تا مسقطی در پایان شفاف بشه و به هیچ عنوان طعم نشاسته در اون معلوم نباشه. اصطلاحا نشاسته باید خوب پخته بشه.

معمولا حداقل زمان پخت حلوا مسقطی بین ۳_۳/۵ساعت باید طول بکشه و البته هر چه طولانی تر بهتر.

حتما از جوهر لیمو استفاده کنید چون در کیفیت نهایی مسقطی بسیار دخیلِ چرا که مانع از شکرک زدن شده و کمک به شفافیت مسقطی میکنه پس حذفش نکنید.

وقتی مواد کمی قوام آمد میتوانید مقداری خلال بادام تفت داده شده به مسقطی اضافه وهم بزنید ولی از خلال پسته استفاده نکنید چون روی رنگ و طعم مسقطی تاثیر میذاره.

بعد از پخت تا مواد داغ است در سینی فلزی بریزید و با پشت قاشق چرب خوب صاف کنید و برای ۳ تا ۴ ساعت در محیط آشپزخانه قرار بدید تا ببنده و بعد برش بزنید.

نیازی به چرب کردن ظرف نیست و مسقطی بعد از بسته شدن راحت از ظرف جدا میشه.

در پایان به صورت مربع یا لوزی برش زده و با پودر یا خلال پسته تزیین و سرو کنید.

نون پنجره ای
نون پنجره ای

نون پنجره ای

یکی از شیرینی های قدیمی شهرستان می باشد که با توجه به اینکه پخت آن مانند دیگر شیرینی ها نیاز چندانی به مهارت ندارد اغلب خانم ها لااقل یکبار پختن این نوع شیرینی را امتحان کرده اند.

حلوا آردی
حلوا آردی

حلوا آردی

حلوای آردی یکی از شیرینی هایی است که به عنوان غذا هم با نان سرو می شود. حلوای آردی به عنوان نذری در بسیاری از مجالس مذهبی تهیه و پخش می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده حلوا عبارتند از آرد گندم، روغن و شکر می باشد.

ابتدا شکر را در آب جوش حل کرده و گلاب و زعفران را به آن اضافه میکنیم.

کَستَر
کَستَر

کَستَر

کستر یکی از دسرهایی است که سریع و بی دردسر آماده می شود. این ماده غذایی حدود ۳۵ سال پیش در سفره های افطاری مردم کنگان برای خود جا پیدا کرده است. ماده اولیه آن پودر زرد رنگی است که از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد می شود. طرز آماده کردن آن شبیه تهیه نشاسته است. اگر کسی بخواهد کستر خوشمزه تری طبخ کند باید بجای آب از شیر استفاده کند.

طرز تهیه:
دو قاشق غذاخوری پودر کستر را با دو لیوان شیر و سه قاشق غذاخوری شکر و وانیل مخلوط کرده و خوب هم میزنیم تا حل شود و روی شعله گاز می گذاریم تا مثل فرنی جوش بیاید که نه سفت شود و نه خیلی آبکی. بعد از آماده شدن کمی صبر می کنیم تا از گرما بیفتد و خیلی داغ نباشد.

سُخّون یا جُلّاب
سُخّون یا جُلّاب

سُخّون یا جُلّاب

نوعی حلوای شیرین و محلی است که معمولا رسم بر این بود که این نوع حلوا را برای زنان بعد از زایمان که بسیار مقوی است می پختند و خوردن آن برای زنان باردار به هیچ وجه توصیه نمی شود که همچنان این رسم سنتی در منطقه پابرجاست.

غذاها

.:: برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی تصویر کلیک کنید ::.

گمنه
گمنه

گمنه

گمنه همان سبوس آرد گندم است ابتدا کمی روغن در دیگی ریخته و روی اجاق می گذاریم سپس سبوس های گندم را اضافه کرده و به هم می زنیم تا بو بگیرد بعد از چند لحظه گمنه ی بوداده را خالی می کنند و در همان دیگ پیازبه اندازه ی کافی سرخ می کنند و کمی زرد چوبه و نمک و یک کاسه ی متوسط آ ب اضافه کرده و صبر می کنند تا آب به جوش آید سپس گمنه ی بو داده را درون دیگ می ریزندو با ملاقه به هم می زنند در این میان کمی روغن نیز اضافه می کنند بعد از اینکه کاملا مخلوط شد برای دم کشیدن به مدت 15دقیقه حرارت می دهند.

کوکو  ماهی
کوکو  ماهی

کوکو ماهی

ماهی را با سیرو سبزی و پیاز چرخ کرده و اندکی آرد گندم اضافه می کنند و مانند شامی در روغن سرخ می کنند. ماهی بکار رفته در کوفته بیشتر ساردین می باشد.

 اُو پیازو
 اُو پیازو

اُو پیازو

به‌زودی ...

مجک
مجک

مجک

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا بادام تلخ کوهی (الوک) پیاز و نمک است .

ابتدا بادام تلخ کوهی را بوسیله ای خرد می کنند بطوری که مغز و پوست آن با هم مخلوط شود و با وسیله ی دیگر می کوبند تا شیره آن خارج شود آنگاه در یک ظرفی که تا نیمه آب است می ریزند و چنگ می زنند نا پوست ها به مغز ها فشار می آوردو مغز ها در آب حل شوند.بعد آنرا از صافی می گذرانند تا صاف شود وقتی که شیره ها از پوست ها جدا شد کمی نمک و به اندازه دلخواه پیاز به آن اضافه کرده وآن را روی اجاق می گذارند وقتی که روی شیره ها چربی گرفت آن وقت قوام یافته و قابل خوردن است در سیراف مجک را با نان مصرف می کنند.

برنج شیرین
برنج شیرین

برنج شیرین

به‌زودی ...

رشته شیرین
رشته شیرین

رشته شیرین

به‌زودی ...

کاتخ میگو
کاتخ میگو

کاتخ میگو

به‌زودی ...

اَمبرده
اَمبرده

اَمبرده

به‌زودی ...

موری
موری

موری

به‌زودی ...

سور حشینه
سور حشینه

سور حشینه

به‌زودی ...

حشو
حشو

حشو

به‌زودی ...

مهیاوه
مهیاوه

مهیاوه

به‌زودی ...

مرغ تپنده
مرغ تپنده

مرغ تپنده

به‌زودی ...

ماهی برشنده
ماهی برشنده

ماهی برشنده

ماهی را پاک می کنند و شکمش را از انواع سبزی و فلفل و ادویجات معطر پر کرده و در تنور می گذارند تا خوب برشته شود. 

توله
توله

توله

به‌زودی ...

بلالیط
بلالیط

بلالیط

به‌زودی ...

سور
سور

سور

به‌زودی ...

متیبلو
متیبلو

متیبلو

حشینه یا موتوی (ساردین) خشک شده را بوسیله آسیاب نرم می کنند و با اضافه کردن ادویه هایی همچون گرد زیره، فلفل و نمک مخلوط کرده و در کاسه ای که تا نیمه آب نیمه گرم است می ریزند و همراه نان و پیاز ، لیمو و پرپین میل می کنند.

مجبوس میگو یا چاول میگو
مجبوس میگو یا چاول میگو

مجبوس میگو یا چاول میگو

به‌زودی ...

مجبوس مین یا چاول مین
مجبوس مین یا چاول مین

مجبوس مین یا چاول مین

مجبوس نیز مانند قلیه ماهی پخته می شود با اختلاف این که در قلیه ی مجبوس از آرد استفاده نمی شود و آب آن هم زیادتر می ریزند و بعد از پختن تا یک ساعت بروی شعله ملایم برنج اضافه می کنند و بعد از نیم ساعت دیگر مجبوس ما پخته و قابل استفاده است.

پلیل
پلیل

پلیل

ابتدا بلغور گندم را می شویند و در دیگی می ریزند و آب به اندازه کافی اضافه می کنند و به مدت یک ساعت روی اجاق حرارت می دهندوقتی که دانه گندم نرم شد و به آسانی با انگشتان له شد ماهی، سبزی گشنیز، لیمو عمانی، فلفل، زرد چوبه و نمک هم باهم به آن اضافه می کنند و می گذارند به مدت دو الی دو ساعت و نیم بر روی شعله ملایم بپزد.

پلیل را به تنهایی و بدون استفاده از نان در حالیکه با پیاز داغ تزیین شده مصرف می کنند. رب انار و رب خرما چاشنی هایی هستند که می توان با آن استفاده کرد. معمولا پلیل را در یک سینی بزرگ ظرف کرده و افراد خانواده دور آن می نشینند.

گمنه پیازو
گمنه پیازو

گمنه پیازو

به‌زودی ...

هریسه
هریسه

هریسه

به‌زودی ...

ودام
ودام

ودام

ماهی را جوش داده و تیغ هایش را جدا می سازند سپس پیاز به اندازه کافی خرد کرده و همراه با نمک و ادویه (فلفل و زرد چوبه) با روغن سرخ می کنند. سپس سیر، گشنیز، لیمو، فلفل خشک و همراه با کمی رب گوجه فرنگی اضافه کرده و به مدت 15دقیقه حرارت می دهند. سپس ماهی های آماده شده را در آن می ریزند و مخلوط می کنند این غذا تا 20 دقیقه روی شعله ملایم باید پخته شود.

ودام را همراه برنج و در بعضی از موارد بان نان مصرف می شود.

کشکنه
کشکنه

کشکنه

به‌زودی ...

نان ها

.:: برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی تصویر کلیک کنید ::.

نون روغنی
نون روغنی

نون روغنی

به‌زودی ...

نون توشه
نون توشه

نون توشه

به‌زودی ...

نون کراپیچ
نون کراپیچ

نون کراپیچ

سابقا در روز عید برای پذیرایی از مهمانان از این نان استفاده می شد. کدبانوهای کنگانی چند روز قبل از عید فطر، به کمک هم این نان بسیار خوشمزه را که در تهیه آن از خمیر، روغن، زنجیل، دارچین و شکر استفاده می شد، می پختند. البته در حال حاضر عده بسیار کمی نون کراپیچ را برای پذیرای و یا فروختن آماده می نمایند.

نون جوه ری
نون جوه ری

نون جوه ری

به‌زودی ...

نون نازک
نون نازک

نون نازک

این نان شبیه نانی است که زنان ترک قشقایی پخت می نمایند، خمیر نان از آرد گندم تهیه شده و بر روی تاوه پخته می شود. پس از تهیه خمیر، چانه را بر روی خون (وسیله ای که نان را روی آن پهن می کنند) و آن را پهن نموده و آن را با جلت (وسیله ای که خمیر پهن شده را به تاوه می چسبانند) به تاوه می زنند. برای پخت این نان حداقل به دو نفر نیاز می باشد. "بانو" نوع خوشمزه ی این نان می باشد که در حال حاضر این نان پخته نمی شود.

نون تابی
نون تابی

نون تابی

این نان با خمیر گندم تهیه شده و با روغن در ماهیتابه پخته می شود و قطر آن کمی ضخیم می شود.

این نان در حال حاضر کم و بیش برای صبحانه و یا شام اعضای خانواده پخته می شود.

نون توه
نون توه

نون توه

به‌زودی ...

نون کواس
نون کواس

نون کواس

مانند نون تنوری است اما کوچکتر ولی با اضافاتی مثل زرد چوبه، دارچین، کنجد و … تهیه می گردد.

نون تنیری
نون تنیری

نون تنیری

این نان به علت شکل گردش "گرده" هم نامیده می شود. گرده در واقع نان اصلی سفره های مردم بوده و از گندم تهیه می گردد. در خمیر آن باید خمیر مایه قرار داد و برای مدتی خمیر را بحال خود رها کرد. پس از آماده شدن زن ها به کنار تنور رفته و خمیرها را به شکل چانه در آورده و پس از پهن کردن روی خون و قرار دادن به روی جلت آن را در تنور می چسبانند. برای کودکان هم نان های کوچکی پخته می شد که در لهجه ی محلی به آن ها "کوانه" گفته می شد. لکارد (شبیه به یک گلیم کوچک بود که مقداری آرد برای زدن به چونه ها در آن وجود داشت) و حصین (جا نانی سفالی) از دیگر وسایل لازم پخت گرده می باشد. هنوز تعداد انگشت شماری از خانم های خانه دار این نوع نان را در خانه های خود پخت می نمایند.

نون رِگاگ
نون رِگاگ

نون رِگاگ

سابقا که کشاورزان اقدام به کاشت ذرت می نمودند با ثمر آن نانی پخته می شد که در زبان محلی به آن "رگاگ" می گفتند. زن ها ذرت ها را کوبیده و به شکل گلوله ای از خمیر در آورده و آن را بر روی تاوه داغی که از قبل آماده کرده بودند ، می کشیدند که نتیجه اینکار تولید نان بسیار نازکی بود که به آن رگاگ می گفتند. رگاگ بسیار خوشمزه و ترد بود. این نان دیگر در هیچ خانه ای پخت نمی شود.

small_c_popup.png

این سامانه جهت ارائه خدمات شهرداری به صورت الکترونیک و جلوگیری از مراجعات حضوری شهروندان در زمان شیوع بیماری کرونا راه اندازی شده است.

ورود به سامانه